یک مطالعه ی جدید نشان می دهد زنان دارای تناسب اندام سریعتر از مردان چربی می سوزانند

3آوریل 2021- طبق یک مطالعه ی جدید، زنانی که از نظر فیزیکی دارای تناسب اندام هستند، سریعتر از مردان چربی می سوزانند.

یک کارآزمایی توسط محققان دپارتمان بهداشت دانشگاه Bath، هر دو جنس مرد و زن را از نظر میزان واکنش بدن آنها به ورزش و کاهش وزن از طریق اندازه گیری میزان اکسیداسیون، با هم مقایسه کرد.

در مجموع 73 فرد 19 تا 63 ساله، در یک سری تست های دوچرخه سواری در این مطالعه شرکت کردند. وزن شرکت کنندگان از طبیعی تا چاق متفاوت بود.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که زنان و افرادی که از نظر جسمی متناسب هستند، هنگام ورزش بدون توجه به سنشان، چربی سوزی بیشتری دارند.

محقق ارشد این مطالعه دکترOlli Chrzanowski-Smith ، گفت: مطالعه ی ما نشان داد که زنان معمولاً بیشتر از مردان به چربی به عنوان منبع سوخت در هنگام ورزش متکی هستند.درک مکانیسم های این تفاوت های جنسی در استفاده از سوخت، ممکن است توضیح دهد که چرا به نظر می رسد زن بودن یک مزیت متابولیکی برای حساسیت به انسولین است که یک نشانگر مهم سلامت متابولیکی محسوب می شود.

دکتر Javier Gonzalez، که همچنین در این مطالعه شرکت داشت، افزود: کنترل وزن عمدتا به تعادل انرژی مربوط می شود، بنابراین برای کاهش وزن باید کالری کمتری نسبت به سوخت و ساز بدن در حالت استراحت بعلاوه ی سوخت و ساز در هنگام فعالیت بدنی، دریافت کنیم. با این حال، به نظر می رسد افرادی که توانایی بالاتری در سوزاندن چربی به عنوان سوخت دارند، تا حدی در برابر افزایش وزن در آینده محافظت می شوند، این موضوع ممکن است با نحوه ی تأثیر چربی سوزی بر مصرف غذا و مصرف انرژی، مرتبط باشد.در نهایت، ظرفیت بیشتر برای سوزاندن چربی به عنوان سوخت موجب به تأخیر انداختن زمان استفاده از ذخایر گرانبهای کربوهیدرات در بدن می شود، که مزایای بالقوه ای برای ورزشکاران استقامتی دارد.

این مطالعه در مجله بین المللی Sport Nutrition & Exercise Medicine منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/apr/study-shows-fit-women-burn-fat-faster-than-men.html